CPL - Chalmers Publication Library
| Utbildning | Forskning | Styrkeområden | Om Chalmers | In English In English Ej inloggad.

Performance and Emissions of a DME Diesel Engine - a Simulation Study

Henrik Salsing (Institutionen för tillämpad mekanik, Förbränning och Flerfasströmning) ; Carlo Rinaldini (Institutionen för tillämpad mekanik, Förbränning och Flerfasströmning) ; Valeri Golovitchev (Institutionen för tillämpad mekanik, Förbränning och Flerfasströmning) ; Ingemar Denbratt (Institutionen för tillämpad mekanik, Förbränning och Flerfasströmning)
JSAE Annual Congress May 25, 2006 (2006)
[Konferensbidrag, refereegranskat]

In order to investigate DME combustion in a heavy duty diesel engine, a three dimensional CFD study was performed. Following parameters were investigated; injection timing, injected fuel mass, umbrella angle and EGR amount with respect to combustion attributes and emissions formation. It can be concluded that a large amount of EGR effectively suppresses NO formation and that the low heating value of DME can be balanced by a larger amount of injected fuel without any penalties in combustion efficiency and CO emissions.

Nyckelord: CFD Modelling, DME Combustion, Diesel Engine



Denna post skapades 2008-10-17. Senast ändrad 2009-11-16.
CPL Pubid: 75788

 

Institutioner (Chalmers)

Institutionen för tillämpad mekanik, Förbränning och Flerfasströmning (2005-2006)

Ämnesområden

Mekanisk energiteknik
Övrig teknisk mekanik

Chalmers infrastruktur

Relaterade publikationer

Denna publikation ingår i:


DME Combustion in Heavy Duty Diesel Engines