CPL - Chalmers Publication Library
| Utbildning | Forskning | Styrkeområden | Om Chalmers | In English In English Ej inloggad.

Vehicle-to-Vehicle Communications with Urban Intersection Path Loss Models

Mouhamed Abdulla (Institutionen för signaler och system, Kommunikationssystem) ; Erik Steinmetz (Institutionen för signaler och system, Kommunikationssystem) ; Henk Wymeersch (Institutionen för signaler och system, Kommunikationssystem)
IEEE Global Communications Conference (GLOBECOM'16) p. 1-6. (2016)
[Konferensbidrag, refereegranskat]

Vehicle-to-vehicle (V2V) communication can improve road safety and traffic efficiency, particularly around critical areas such as intersections. We analytically derive V2V success probability near an urban intersection, based on empirically supported line-of-sight (LOS), weak-line-of-sight (WLOS), and nonline-of-sight (NLOS) channel models. The analysis can serve as a preliminary design tool for performance assessment over different system parameters and target performance requirements.

Nyckelord: Vehicle-to-Vehicle, V2V, V2x, Path Loss, Urban Intersection, Road Safety, Traffic Efficiency, LOS, WLOS, NLOS



Den här publikationen ingår i följande styrkeområden:

Läs mer om Chalmers styrkeområden  

Denna post skapades 2016-11-13. Senast ändrad 2016-12-06.
CPL Pubid: 245087

 

Läs direkt!

Lokal fulltext (fritt tillgänglig)

Länk till annan sajt (kan kräva inloggning)



Projekt

Denna publikation är ett resultat av följande projekt:


Cooperative Situational Awareness for Wireless Networks (COOPNET) (EC/FP7/258418)