CPL - Chalmers Publication Library
| Utbildning | Forskning | Styrkeområden | Om Chalmers | In English In English Ej inloggad.

Modelling of propagating delaminations in textile reinforced duroplast beams by an enriched shell element formulation

Jim Brouzoulis (Institutionen för tillämpad mekanik, Material- och beräkningsmekanik) ; Martin Fagerström (Institutionen för tillämpad mekanik, Material- och beräkningsmekanik) ; Johannes Främby (Institutionen för tillämpad mekanik, Material- och beräkningsmekanik) ; Jan Krollmann ; Peter Hellström
Proceedings of the 20th International Conference on Composite Materials (2015)
[Konferensbidrag, refereegranskat]

Manufacturing and delamination testing, of textile reinforced Duroplast beams, have been performed to determine critical fracture energies in mode I, mode II and mixed mode loading. This includes values for growth initiation as well as propagation. For mode II and mixed mode loading, a large scatter in values were observed and no values corresponding to stable crack growth was obtained. Furthermore, an XFEM enriched shell element, which internally can represent multiple interlaminar cracks, have been used to simulate the DCB test. In the numerical simulation, data from the experimental tests have been used as input for a bilinear cohesive zone model. The load-displacement curve from the FE analysis shows good agreement with the corresponding measured curves, although with a somewhat higher stiffness.



Den här publikationen ingår i följande styrkeområden:

Läs mer om Chalmers styrkeområden  

Denna post skapades 2015-10-14.
CPL Pubid: 224260

 

Läs direkt!


Länk till annan sajt (kan kräva inloggning)


Institutioner (Chalmers)

Institutionen för tillämpad mekanik, Material- och beräkningsmekanik (2005-2017)

Ämnesområden

Materialvetenskap
Transport
Hållbar utveckling
Fastkroppsmekanik

Chalmers infrastruktur

 

Projekt

Denna publikation är ett resultat av följande projekt:


Modelling And Testing for Improved Safety of key composite StructurEs in alternatively powered vehicles (MATISSE) (EC/FP7/314182)