CPL - Chalmers Publication Library
| Utbildning | Forskning | Styrkeområden | Om Chalmers | In English In English Ej inloggad.

Combined Longitudinal and Lateral Control Design for String Stable Vehicle Platooning within a Designated Lane

Roozbeh Kianfar (Institutionen för signaler och system, Mekatronik) ; Mohammad Ali ; Paolo Falcone (Institutionen för signaler och system, Mekatronik) ; Jonas Fredriksson (Institutionen för signaler och system, Mekatronik)
17th International IEEE Conference on Intelligent Transportation Systems p. 1003-1008. (2014)
[Konferensbidrag, refereegranskat]

We propose a combined longitudinal and lateral control approach for vehicle platooning within a designated lane. We combine linear frequency and time domain methods, to design longitudinal control that ensures string stability while enforcing safety, comfort and actuator limitations. In addition, we design lateral control that accounts for speed variations induced by the longitudinal control as well as safety, comfort and actuator limitations using convex optimization methods.



Den här publikationen ingår i följande styrkeområden:

Läs mer om Chalmers styrkeområden  

Denna post skapades 2015-01-14. Senast ändrad 2016-10-28.
CPL Pubid: 210759

 

Läs direkt!

Lokal fulltext (fritt tillgänglig)

Länk till annan sajt (kan kräva inloggning)


Institutioner (Chalmers)

Institutionen för signaler och system, Mekatronik

Ämnesområden

Transport
Reglerteknik

Chalmers infrastruktur