CPL - Chalmers Publication Library
| Utbildning | Forskning | Styrkeområden | Om Chalmers | In English In English Ej inloggad.

Performance and Emission Formation Evaluation of a Diesel-Fueled Free Piston Engine using CFD

Miriam Bergman (Institutionen för tillämpad mekanik ; Institutionen för tillämpad mekanik, Förbränning och Flerfasströmning) ; Jakob Fredriksson (Institutionen för tillämpad mekanik ; Institutionen för tillämpad mekanik, Förbränning och Flerfasströmning) ; Valeri Golovitchev (Institutionen för tillämpad mekanik ; Institutionen för tillämpad mekanik, Förbränning och Flerfasströmning)
Japanese SAE (2006)
[Konferensbidrag, övrigt]

The KIVA-3V code coupled with detailed chemistry was used to evaluate a two-stroke compression ignited free piston engine designed for electric power generation. A comprehensive chemical kinetics mechanism for a diesel oil surrogate was used to simulate efficient low-emission engine operation in the conventional diesel and HCCI-like combustion modes. The formation and destruction of chemical species in the cycle and the effects of varying the start of injection on the exhaust mixture composition and combustion / indicated efficiencies have been investigated. In order to help analyze the emissions a special approach based on the parametric temperature-equivalence ratio maps has been used.

Nyckelord: CFD, Diesel, HCCI, Emissions, Free piston, Detailed chemistry



Denna post skapades 2007-01-09.
CPL Pubid: 18423

 

Institutioner (Chalmers)

Institutionen för tillämpad mekanik (1900-2017)
Institutionen för tillämpad mekanik, Förbränning och Flerfasströmning (2005-2006)

Ämnesområden

Strömningsmekanik

Chalmers infrastruktur

Relaterade publikationer

Denna publikation ingår i:


Modeling of a Free Piston Energy Converter