CPL - Chalmers Publication Library
| Utbildning | Forskning | Styrkeområden | Om Chalmers | In English In English Ej inloggad.

A method for assessment of the survival time of a ship damaged by collision

Martin Schreuder (Institutionen för sjöfart och marin teknik, Fartygsdesign) ; Per Hogström (Institutionen för sjöfart och marin teknik, Fartygsdesign) ; Jonas Ringsberg (Institutionen för sjöfart och marin teknik, Fartygsdesign) ; Erland Johnson (Institutionen för sjöfart och marin teknik, Fartygsdesign) ; Carl-Erik Janson (Institutionen för sjöfart och marin teknik, Fartygsdesign)
Journal of Ship Research (0022-4502). Vol. 55 (2011), 2, p. 86-99.
[Artikel, refereegranskad vetenskaplig]

Following an interdisciplinary calculation procedure, the chain of events of ship collision, flooding, and loss of stability within given time have been investigated. The method established in the current work concerns the interaction between structural and damage stability computations and has been used to study the influence of various parameters, for example, significant wave height and size of damage opening on a RoPax ferry damaged in a collision with a ship of similar size.

Nyckelord: capsize; damage; stability; flooding; collisions



Den här publikationen ingår i följande styrkeområden:

Läs mer om Chalmers styrkeområden  

Denna post skapades 2011-04-18. Senast ändrad 2017-06-28.
CPL Pubid: 139381

 

Institutioner (Chalmers)

Institutionen för sjöfart och marin teknik, Fartygsdesign (2007-2011)

Ämnesområden

Materialvetenskap
Transport
Hållbar utveckling
Innovation och entreprenörskap (nyttiggörande)
Farkostteknik
Konstruktionsteknik
Övrig teknisk mekanik
Konstruktionsmaterial

Chalmers infrastruktur

Relaterade publikationer

Denna publikation ingår i:


RoPax Ship Collision – a Methodology for Survivability Analysis